Historieundervisningens utmaningar : Historiedidaktik för 2000-talet
ISBN9789140674425
Upplaga1
FormatHäftad
Publiceringsår2011-06-10
FörlagGleerups Utbildning
SpråkSvenska

Häftad • 2011-06-10

Historieundervisningens utmaningar : Historiedidaktik för 2000-talet

  • ISBN: 9789140674425
  • Upplaga: 1
  • Format: Häftad
  • Publiceringsår: 2011-06-10
  • Förlag: Gleerups Utbildning
  • Språk: Svenska

Köp denna bok ny

Ej tillgänglig

Ej tillgänglig

Ej tillgänglig

Ej tillgänglig

Eller begagnad från 1 säljare

Denna bok finns att köpa begagnad av dessa säljare. Välj en eller flera för att skicka ett meddelande till dem om att du vill köpa boken. Priser alltid inkl. frakt.

  • Henrik H
    179 kr

    Bra skick

Om Historieundervisningens utmaningar : Historiedidaktik för 2000-talet

Boken Historieundervisningens utmaningar : Historiedidaktik för 2000-talet släpptes år 2011.

Den är skriven på svenska Boken är utgiven av förlaget Gleerups Utbildning.

Köp Historieundervisningens utmaningar : Historiedidaktik för 2000-talet begagnad från en av 1 studenter hos oss och spara pengar. Vi kunde inte hitta något pris på vad den kostar ny, men den kostar bara 179 kr begagnad.

Kurslitteratur som säljs på BegagnadKurslittretur.se är begagnad och därför kan vi inte garantera att eventuella digitala produkter eller inloggningar fortfarande är aktiva. När ni kontaktar en annonsör om att köpa en bok, fråga då om detta.

Ämnet historia står inför stora utmaningar. Globalisering, migration och mångkultur präglar i dag det svenska samhället, vilket får konsekvenser för tolkningen av historieämnet i skolan. Krav finns på att historieundervisningen individualiseras och ger röst åt tidigare marginaliserade grupper, tolkningar och perspektiv. Förmåga till kritisk reflektion betonas dessutom starkt i skolreformen GY 2011 och i den nya lärarutbildningen. I den här boken söker författaren svar på frågor om ämnets innehåll och syfte genom att intervjua elever, lärare och läroboksförfattare. Han gör även en översyn av historiedidaktiska metoder, teorier och begrepp som präglar kursplaner i historia, historiedidaktisk forskning och undervisning. Mötet med gymnasieeleverna visar att det finns en relation mellan identitet, syn på historieämnet och historiemedvetande. För att belysa denna fråga studerar författaren vilken betydelse etnicitet har för elevernas identitetsskapande och hur etniciteten i förlängningen påverkar deras syn på historieämnets innehåll och syfte. Författaren förespråkar ett kritiskt förhållningssätt till historiebruk och historieförmedling och ger förslag på undervisningsstrategier som utvecklar elevernas kritiska förmåga och skapar en dialog om hur historisk kunskap skapas, används, förmedlas och uppfattas. Vanja Lozic är fil. dr i historia och verksam vid Lärarutbildningen, Malmö högskola.

Så här köper du böcker

1) Skicka köpesförslag

Nu när du vet att du vill köpa denna bok begagnad, och den finns tillgänglig så trycker du på den gröna knappen under annonserna för att komma i kontakt med säljarna.

2) Acceptera & betala

Säljaren skickar en köpesförfrågan till dig som du enkelt accepterar. Säljaren får din adress för att skicka boken och du får instruktioner om hur du ska Swisha.

3) Mottag boken & sälj vidare

När du är färdig med din kurs så är nästa rimliga steg att du säljer boken till nästa års kull.

Det är helt gratis att sälja en bok på BegagnadKurslitteratur.se!

Begagnad 179 kr