ISBN | 9789171732668 |
Upplaga | 1 |
Format | Häftad |
Författare | Martin Molin, Anders Gustavsson, Hans-Erik Hermansson |
Publiceringsår | 2008-03-26 |
Förlag | Bokförlaget Daidalos |
Antal sidor | 264 |
Språk | Svenska |
Häftad • 2008-03-26
Ej tillgänglig
Ej tillgänglig
Ej tillgänglig
Ej tillgänglig
Denna bok finns att köpa begagnad av dessa säljare. Välj en eller flera för att skicka ett meddelande till dem om att du vill köpa boken. Priser alltid inkl. frakt.
Bra skick
Bra skick
Boken Meningsskapande och delaktighet : om vår tids socialpedagogik släpptes år 2008 och är skriven av Martin Molin, Anders Gustavsson och Hans-Erik Hermansson.
Den består av 264 sidor och är skriven på svenska. Boken är utgiven av förlaget Bokförlaget Daidalos.
Köp Meningsskapande och delaktighet : om vår tids socialpedagogik begagnad från en av 2 studenter hos oss och spara pengar. Om du köper den begagnad sparar du 51 kr (24%) mot att köpa den ny hos Bokus.
När socialpedagogiken utvecklades i Tyskland på 1800-talet, av bland andra filosofen Paul Natorp, betonades att allt lärande och all kunskap har en social sida. Det är också utgångspunkten för denna antologi. Socialpedagogiken är en social pedagogik.Den svenska litteraturen på området har framför allt handlat om socialpedagogiken, dess kunskapsfält och historia. Det här är en bok i socialpedagogik. Författarna tar upp socialpedagogikens kärnfrågor, såsom delaktighet, utanförskap, identitet och makt. De utgår från den nyare forskning om människors meningsskapande, lärande och socialisation som brukar betecknas som socialkonstruktivism. Bokens inledning ger en presentation av det socialkonstruktivistiska perspektivet och dess tillämpning inom socialpedagogiken. De följande kapitlen ger exempel på aktuell svensk socialpedagogisk forskning.»Socialpedagogiken är av tradition särskilt intresserad av utanförskap och underordning ? ofta kopplat till vad som betraktas som normalt och avvikande. Avvikelser beskrivs ibland som ?a-socialitet?, som om det skulle finnas människor som så att säga ?gått miste om hela eller delar av det sociala lärandet?. Det synsättet har vi inte i den här boken. Tvärtom ser vi även utanförskap, avvikelser och underordning som socialt konstruerade. En annan positionsbestämning är också viktig.Länge har forskningen om avvikelse, underordning och utanförskap handlat om människor som är avvikande och onormala. I vår tids socialpedagogiska perspektiv har detta synsätt vänts uppochned.Intresset riktas inte längre enbart mot avvikarna och vad som skiljer de så kallade ?normala? från ?de onormala?, utan i stället mot hur normalitet/avvikelse och delaktighet/utanförskap konstrueras i de komplexa socialisationsprocesser som pågår i ett samhälle.»Ur Anders GustavssonsinledningMartin Molin är verksam vid Institutionen för individ och samhälle, Högskolan Väst.Anders Gustavsson är verksam vid Pedagogiska institutionen, Stockholms universitet.Hans-Erik Hermansson är verksam vid Institutionen för individ och samhälle, Högskolan Väst.
Nu när du vet att du vill köpa denna bok begagnad, och den finns tillgänglig så trycker du på den gröna knappen under annonserna för att komma i kontakt med säljarna.
Säljaren skickar en köpesförfrågan till dig som du enkelt accepterar. Säljaren får din adress för att skicka boken och du får instruktioner om hur du ska Swisha.
När du är färdig med din kurs så är nästa rimliga steg att du säljer boken till nästa års kull.
Det är helt gratis att sälja en bok på BegagnadKurslitteratur.se!