Klassrummet som muntlig arena : att tala fram sin trovärdighet
ISBN9789147100613
Upplaga1
FormatHäftad
FörfattareCecilia Olsson Jers
Publiceringsår2012-08-08
FörlagLiber AB
Antal sidor207
SpråkSvenska

Häftad • 2012-08-08

Klassrummet som muntlig arena : att tala fram sin trovärdighet

av Cecilia Olsson Jers

  • ISBN: 9789147100613
  • Upplaga: 1
  • Format: Häftad
  • Publiceringsår: 2012-08-08
  • Förlag: Liber AB
  • Antal sidor: 207
  • Språk: Svenska

Köp denna bok ny

Ej tillgänglig

Ej tillgänglig

Ej tillgänglig

Ej tillgänglig

Bevaka denna bok

Få ett meddelande när denna bok säljes begagnad igen.

Om Klassrummet som muntlig arena : att tala fram sin trovärdighet

Boken Klassrummet som muntlig arena : att tala fram sin trovärdighet släpptes år 2012 och är skriven av Cecilia Olsson Jers.

Den består av 207 sidor och är skriven på svenska. Boken är utgiven av förlaget Liber AB.

Vi kunde inte hitta något pris på vad den kostar ny.

Kurslitteratur som säljs på BegagnadKurslittretur.se är begagnad och därför kan vi inte garantera att eventuella digitala produkter eller inloggningar fortfarande är aktiva. När ni kontaktar en annonsör om att köpa en bok, fråga då om detta.

Klassrummet som muntlig arena visar hur lärare utifrån ett retoriskt perspektiv kan skapa goda och meningsfulla lärandesituationer vid muntlig framställning. Boken handlar om den retoriska arbetsprocessen och fokus ligger på talprocessen: förberedelsen inför, framförandet och responsarbetet efter en muntlig framställning. Läs mer Cecilia Olsson Jers menar att det är en didaktisk utmaning att både teoretiskt och praktiskt problematisera talare, lyssnare och innehåll i en muntlig framställning. Med autentiska exempel diskuterar hon vad denna utmaning består av. Författaren inleder med att teoretiskt presentera ethos, pathos och logos samt den retoriska arbetsprocessen och visar hur retoriska begrepp kan användas för att förstå hur arbetet med muntlig färdighet kan bedrivas i klassrummet. Därefter utgår hon från responsteorier för att illustrera hur retorikens centrala begrepp fungerar som verktyg och metaspråk för att lärare ska kunna ge konstruktiv respons på elevers muntliga framställningar. Till de mer praktiska kapitlen finns frågor formulerade till talsituationen, responsgivning och argumentationsteknik och de kan användas av läsaren både för reflektion och för diskussion. Boken vänder sig i första hand till blivande och verksamma lärare i grundskolan och i gymnasieskolan som undervisar i svenska, svenska som andraspråk och retorik. Den kan med fördel även läsas av lärare i andra ämnen liksom av alla som är intresserade av muntlig kommunikation. Om författarna Cecilia Olsson Jers är fil.dr och universitetslektor i svenska med didaktisk inriktning på Malmö högskolas fakultet för Lärande och samhälle. Läs författarens blogg om Retorik på ceciliaolssonjers.se/

Så här köper du böcker

1) Skicka köpesförslag

Nu när du vet att du vill köpa denna bok begagnad, och den finns tillgänglig så trycker du på den gröna knappen under annonserna för att komma i kontakt med säljarna.

2) Acceptera & betala

Säljaren skickar en köpesförfrågan till dig som du enkelt accepterar. Säljaren får din adress för att skicka boken och du får instruktioner om hur du ska Swisha.

3) Mottag boken & sälj vidare

När du är färdig med din kurs så är nästa rimliga steg att du säljer boken till nästa års kull.

Det är helt gratis att sälja en bok på BegagnadKurslitteratur.se!

 Inga priser hittades på denna bok