Att förstå skolan - En teori om skolan som institution o skolor som organisationer
ISBN9789144031200
Upplaga1
FormatInbunden
FörfattareGunnar Berg
Publiceringsår2003-10-06
FörlagStudentlitteratur
Antal sidor352
SpråkSvenska

Inbunden • 2003-10-06

Att förstå skolan - En teori om skolan som institution o skolor som organisationer

av Gunnar Berg

  • ISBN: 9789144031200
  • Upplaga: 1
  • Format: Inbunden
  • Publiceringsår: 2003-10-06
  • Förlag: Studentlitteratur
  • Antal sidor: 352
  • Språk: Svenska

Köp denna bok ny

435 kr

Ej tillgänglig

569 kr

Ej tillgänglig

Ej tillgänglig

Ej tillgänglig

Eller begagnad från 1 säljare -54% billigare

Denna bok finns att köpa begagnad av dessa säljare. Välj en eller flera för att skicka ett meddelande till dem om att du vill köpa boken. Priser alltid inkl. frakt.

  • Niclas B
    199 kr

    Ny

Om Att förstå skolan - En teori om skolan som institution o skolor som organisationer

Boken Att förstå skolan - En teori om skolan som institution o skolor som organisationer släpptes år 2003 och är skriven av Gunnar Berg.

Den består av 352 sidor och är skriven på svenska. Boken är utgiven av förlaget Studentlitteratur.

Köp Att förstå skolan - En teori om skolan som institution o skolor som organisationer begagnad från en av 1 studenter hos oss och spara pengar. Om du köper den begagnad sparar du 236 kr (54%) mot att köpa den ny hos Bokus.

Kurslitteratur som säljs på BegagnadKurslittretur.se är begagnad och därför kan vi inte garantera att eventuella digitala produkter eller inloggningar fortfarande är aktiva. När ni kontaktar en annonsör om att köpa en bok, fråga då om detta.

I det offentliga samtalet om skolan och den allmänna skoldebatten beaktas sällan att skolan är en ytterst komplex inrättning. Skolans uppdrags- och uppgiftsstruktur är i själva verket så sammansatt och mångfasetterad att frågan kan ställas om inte skolan är en av de mest komplexa institutioner vi har i samhället. Den teori som behandlas i boken är ett verktyg för att göra denna komplexitet mer synbar och hanterbar. I denna teori – som utgör frukten av ett forskningsarbete som bedrivits sedan mitten av 1970-talet – är begreppet frirum centralt; skolan som institution sätter gränser och skapar därmed frirum för det vardagsarbete som enskilda skolor bedriver. Som en följd av historiska och nutida maktförhållanden inom och mellan stat och samhälle är dessa gränser oklara och mångtydiga. Detta resulterar i att skolor som organisationer kan bedriva sitt vardagsarbete på skilda sätt, utan att för den skull bryta mot givna mål, regler, ramar och/eller krav på resultat. Mot denna bakgrund kan skolutveckling ses som en möjlighet för skolans aktörer att upptäcka och erövra sitt tillgängliga frirum. I boken behandlas teorin som sådan. Vidare behandlas metoder och konkreta strategier för skolutveckling som är direkt knutna till teorin. Boken vänder sig såväl till forskare och studerande inom det samhällsvetenskapliga området som till skolledare, lärare och andra verksamma inom skolan.

Så här köper du böcker

1) Skicka köpesförslag

Nu när du vet att du vill köpa denna bok begagnad, och den finns tillgänglig så trycker du på den gröna knappen under annonserna för att komma i kontakt med säljarna.

2) Acceptera & betala

Säljaren skickar en köpesförfrågan till dig som du enkelt accepterar. Säljaren får din adress för att skicka boken och du får instruktioner om hur du ska Swisha.

3) Mottag boken & sälj vidare

När du är färdig med din kurs så är nästa rimliga steg att du säljer boken till nästa års kull.

Det är helt gratis att sälja en bok på BegagnadKurslitteratur.se!

Begagnad 199 kr   Spara 54% mot nypris
 Letar efter nypriser..